Itria vallei

20 maart 2017 - Locorotondo, Italië

19 maart San Giuseppe

Vandaag en gisteren ben ik rond de stadjes Locorotondo, Cisternino en Martina Franca aan het rond rijden/kijken geweest. Deze drie dorpjes, waarvan Martina Franca de grootste is, zijn het hart van de vallei. Alberobello ligt ook in deze vallei en is vooral bekend van zijn trulli. Men noemt dit dan ook het trulli dorp. Zelf vind ik dat Alberobello wel mooi is en ook uniek omdat er zoveel trulli bij elkaar staan, maar de ervaring van de gehele vallei met de dorpjes vind ik persoonlijk mooier.

In het vorige verslag heb ik het al even over San Giuseppe (vaderdag) gehad. Er zijn meerdere tradities rond deze dag. De zeppole, gebakje, is er één van maar hier in de vallei is het ook gebruikelijk om deze periode de olijfbomen te snoeien. Men verzameld alle takken bij elkaar en op 19 maart (San Giuseppe) in de avond worden deze verbrand. Dit is ook om de lente te verwelkomen. Overal bij woningen maar ook centraal worden er dan feesten en grote vuren gemaakt. Het is erg leuk om dit mee te maken en te snappen waarom dit gedaan wordt. Ik heb verschillende foto' s gemaakt om een indruk te geven.

De vallei is al met al niet heel groot. In principe rijd je hem in 30 minuten van de ene naar de andere kant. Tussen de dorpjes liggen Cisternino, Locorotondo en Martina Franca en allemaal zo' n 10 minuten rijden van elkaar. De wegen tussen de dorpen zijn allemaal goed begaanbaar. Wanneer je de hoofdwegen verlaat is het een ander verhaal. Gisteren ben ik bij een Masseria gaan eten die niet in een dorpje lag en ik moest daarvoor dus de hoofdweg verlaten. In het donker je weg zoeken tussen alle kronkel weggetjes en muurtjes is geen pretje. Uiteindelijk ben ik er wel gekomen en heb ik er heerlijk gegeten. Ik heb de antipasti della casa besteld. De eigenaar gaf aan dat dit wel genoeg was..... en inderdaad bleek dat zo te zijn. Nadat ik de eerste bordjes met koude gerechtjes op tafel had, kwamen er daarna de warme gerechtjes. In totaal 13 bordjes om alleen op te eten was inderdaad genoeg. Het mooiste was het afrekenen. Antipasti della casa; 12,50. Halve liter rode wijn 2 euro. de caffé gratis dus totaal euro 14,50 .....

20 maart

Deze ochtend ben ik rustig aan begonnen en heb ik in het dorp een doppio genomen en rond gewandeld. In 10 minuten loop je rond het centro storico wat prachtig is en voldoet aan het stereotype beeld van een italiaans dorpje. In de ochtend is er levendigheid, maar om 12:30 loopt het leeg en dan is het uitgestorven tot 17:00.

Om 16:00 had ik een rondleiding besproken op de Masseria il Pastini. Dit is een wijnhuis tussen Locorotondo en Martin Franca in. Tijdens de rondleiding heb ik de oude Masseria gezien uit 1600, met de originele trulli uit die tijd die nog geheel in tact zijn. de wijnboerderij is 15 hectare groot. De wijnen zijn genoemd naar de 3 wegen die 15 hectare omsluiten. De rondleiding omvat ook een proeverij. Mooi om te ervaren dat een relatief klein bedrijf vol trots gepresenteerd wordt. De trots en het karakter voel je door aanwezig te zijn op de Masseria en door de passie die de eigenaar in zijn verhaal brengt.

Morgen ben ik onderweg naar Molfetta wat net boven Bari en aan de kust ligt.

Arivederci!

1. Betty:
    20 maart 2017
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's
  2. Berlinka en Rini:
    21 maart 2017
    Uit het reisverhaal lezend merken wij wel ,dat gisteren totnu toe een van de mooiste dagen voor je is geweest .
  3. Marco van der Hoeven:
    21 maart 2017
    ja maar er zijn meer mooie dagen geweest hoor. !!
  4. Marco van der Hoeven:
    Dank je
  5. Chantal Huf:
    23 maart 2017
    Jeetje Marco,

Wat een prachtige omgeving. Vooral die laatste foto van Ilpastini geeft een prachtig sfeerbeeld. Mooi om te zien dat in dit soort gebieden de tijd gewoon stil staat en tradities al eeuwen een spil in de samenleving vormen om de mensen met elkaar te verbinden. Zo langzamerhand manifesteer je je als een echte tourguide. Wordt het straks misschien ook een B & B in Puglia? Nog een fijne tijd gewenst. Geniet!