Lecce 17 maart & de reis naar Locorotondo 18 maart

18 maart 2017 - Locorotondo, Italië

17 maart

Zoals ik eergisteren al aankondigde heb ik het even wat rustiger aan gedaan. Dat wil niet zeggen dat ik niets gedaan heb natuurlijk! Ontbijt voor de Italianen is niet meer dan een caffé en een koekje/taartje of een cornetti crèma., en dan staand aan de bar. Dat doe ik ook elke morgen. Dit gebeurt in fantastische barretjes waar eigenlijk niets meer dan een koffiemachine staat. Een vitrine met de taartjes/koekjes en cornetti’s. En een heleboel flessen drank voor als het later is dan 11:00. Maar vandaag zag ik ook al een drankje meegaan om 10:15. Om je een indruk te geven zou ik even naar de foto’s kijken. Nee het is geen retrobar…..dit is de gewoon zoals deze meneer al jaren werkt.

Vaders in Italië worden al vroeg verwend. Terwijl Nederlandse vaders pas in juni worden bedolven onder zelfgemaakte cadeautjes, versjes en kruimels in bed, wordt in de laars al op 19 maart, de feestdag van de heilige Jozef, (san Giuseppe) Vaderdag gevierd. De naamdag van San Giuseppe wordt overal in Italië uitgebreid gevierd. In Italië wordt op deze dag de traditionele zeppole di san Giuseppe (soesjes van Sint-Jozef) verorberd.

Deze zeppole worden al heel de week gemaakt en zijn tot morgen 19 maart te verkrijgen. Zo ook in het barretje voor ontbijt , Zie foto' s.

Ik ben rond 16:00 naar Lecce gaan rijden wat vanuit Otranto ongeveer 40 minuten duurt. In Lecce zijn Marina en Ik al een keer geweest. Het is een stad met zo’n 90.000 inwoners. Lecce is de laatste echte stad van het zuiden. De hak na Lecce is alleen gedurende de zomer maanden juli, augustus en september bevolkt door de Italianen die er komen genieten van de zon, eten en mooie stranden tijdens het vakantie.

In Lecce waan je je echt terug in de tijd. Het amfitheater (tweede eeuw) is de grote attractie.  Daarnaast de verschillende Domo’s (barok tijd 16de eeuw). Lecce het Florence (Firenze) van het zuiden. S’ avonds eten bij Trattoria Nonna Tetti en een cocktail in Quantobasta….. helemaal top. fotootjes checken.

18 maart

Na 4 nachten Otranto tijd om eens ergens anders te gaan slapen.  Via de kust rijd ik noordwaarts via, Torre dell’Orso, San Cataldo, Frigole, Casalabate en sla net voor Brindisi links af om via Tuturano naar Mesagne te rijden. Dit stuk is deze tijd van het jaar echt verlaten en ziet er daarom ook erg verpauperd uit. De Italiaanse bouwstijl is al rommelig, maar verrast je iedere keer weer als je een (voor)deur door gaat. Maar door de verlaten (vakantie)huizen en rechte straten komt het op mij over als het wilde westen. Het is in ieder geval niet prettig om door verlaten dorpen te rijden. Alleen in het centrum bij het strand zijn enkele mensen te vinden en is er één barretje open.

In Mesagne ben ik even gestopt om te tanken en te eten om daarna weer door te rijden. Via een klein stukje snelweg naar Francavilla Fontana en rechts de Itria vallei in. Onmiddellijk merk je een verandering van landschap waardoor ook het plezier van rijden weer toeneemt. Het tellen van Trulli stop ik maar want …ze zijn niet te tellen in deze vallei. Een Trulli is een rond stenen huisje met conisch dak en typerend voor deze streek (vallei) en dus in enorme aantallen aanwezig. En de vallei is vruchtbaar dus het groen is overal te zien. Het heuvelachtige landschap maakt dat na iedere bocht weer iets nieuws en verrassends te zien is. Via Ceglie Messapica en Cisternino rijd ik door naar Locorotondo. Ik bereik mijn slaapplek voor de komende drie dagen. Ik slaap in een echte opgeknapte trulli. Echt fantastisch om te zien hoe groot eigenlijk zo’n trulli is. Veel trulli’s zijn verwaarloosd omdat de trulli’s lang gezien werden als de woningen voor de armen. Inmiddels is dat anders en zijn opgeknapte trulli woningen op een mooie plek niet te betalen.

Morgen 19 maart, san Giuseppe, ga ik Locorotondo bezichtigen waar ik als het goed is de gehele Itria vallei kan overzien. Foto’s zullen niet ontbreken bij het verslag want het weer is fantastisch 21 graden en zon!!

Arivederci ….

1. Betty:
    19 maart 2017
    Leuke verhalen Marco.
  2. Berlinka en Rini:
    20 maart 2017
    Word tijd dat ik daar ook eens een kijkje ga nemen, al is het alleen maar voor de lekkere koeken .