Otranto, 15 maart

15 maart 2017 - Otranto, Italië

Vandaag ben ik in en rond Otranto gaan wandelen. In de middag ben ik een klein stukje buiten Otranto gereden met de auto.

Otranto is een stad die niet groot is in aantal inwoners 5750, maar wel groot is  aan geschiedenis. Omdat de kustlijn van Salento dichtbij  (60km)   de huidige kust van Albanië ligt is het altijd al een plek geweest om de oversteek te maken over de Adriatische zee. Langs de gehele kust zie je dan veel oude verdedigingswerken en vuur/uitkijk torens. Otranto ligt dus strategisch zeer gunstig voor zowel verdediging als ook handel en doorvoer route. Daarom is  Otranto altijd al  een relatief grote plaats geweest. De Burcht die de ingang vormt van het Centro Storico is dan ook al heel oud. Het huidige te bezichtigen muren stammen uit 1481, die door Aragoniërs (volgens mij Spanjaarden)  gebouwd werd. Ook herstelden ze de kathedraal die door de Turken daarvoor als Moskee ingericht was.  De foto’s die ik plaats laten dit zien.

Mijn verblijf hier in Otranto is ook in het Centro Storico wat dus binnen de burcht ligt. De Straten zijn erg smal en toch weten de Italianen hier met auto’s te rijden, al hoewel dit beperkt is tot ontheffingshouders.  Ook hiervan heb ik een foto die laat  zien hoe smal het soms is.

Verder heb genoten van de zon en in de middag ben ik een klein stukje buiten Otranto gereden om de schoonheid van deze kust alvast te zien. Hiervan heb ik ook foto’s toegevoegd. Ondanks de helderheid kon ik met het blote oog wel de Albanese kust/bergen zien. Op de foto is het minder duidelijk.

Morgen ga ik de kustroute rijden, waarbij ik langs de plaatsjes: Porto Badisco (Grotta di Cervi),  Santa Cesarea (Grotta Gattulla), Castro (Grotta del Conte/Grotta Zinzulusa), Marina di Andrano, Gagliano del Capo en Leuca rij en stop.

Leuca is het meest zuidelijk punt van het Puglia.

Arrivederci ….

1. Berlinka en Rini:
    16 maart 2017
    Goed dat je het naar de zin hebt.
    Lezen je dagverslagen.